Julkaisut

Julkaistu 27.3.2024 Muokattu 27.3.2024

TIEDOTE

Jäteveden maastoon pääseminen

Varpaisjärvellä Piennartieltä, sen alkupäästä, löytynyt jätevesiputkitukos on aiheuttanut arviolta 200-300 m3 jätevesikuution purkaantumisen maastoon linjakaivon kannen kautta. Kokonaisvesimäärä viemäriin johtuvien sulamisvesien kanssa on ollut arviolta 2-3 kertainen. Poikkeama huomattiin tiistaina 26.3. vesihuollon asentajien toimesta ns. trendikäyrien vertailussa pumppaamoiden toiminnan osalta ja poikkeaman syytä lähdettiin etsimään maastosta. Tukoksen arvellaan syntyneen edellisen viikon loppupuolella. Aikaisempia havaintoja esimerkiksi asukkailta ei ole saatu. Tukos on poistettu ja aluetta on puhdistettu ja tullaan puhdistamaan koneellisesti tämän viikon aikana kaikki mitä silmämääräisesti pystytään tässä vaiheessa toteamaan likaantuneeksi. Lisäksi alueella suoritettaneen kokonaistilanteen selkeytyessä kalkitusta. Varpanen järveen on matkaa noin kaksi-kolmesataa metriä ja vesistöstä tullaan ottamaan pikaisesti näytteitä ja seuraamaan myös jatkossa tilannetta sulamiskauden aikana ja sen jälkeen.

Lapinlahdella 27.3.2024

Rami Linna